Hur rolig får en kvinna vara?

Hon har kallats ett komiskt geni, med träffsäkra imitationer av bland andra Elisabeth Höglund och Jimmy Åkesson, och gränslösa karaktärer som »kåta Gun«. Men den riktiga gränslösheten har komikern Anna Blomberg mött hos misogyna uppdragsgivare och kolleger som utgår från att en persons nivå av rolighet sitter i genitalierna.

Text: Ellinor Gotby Eriksson | Foto: Carl-Johan Söder

Anna Blomberg, foto Carl-Johan Söder

Hur ser dina erfarenheter av misogyni i humorvärlden ut?
– Jag har hållit på med det här i så pass många år att det är svårt att peka på enskilda exempel, däremot finns det en genom­gående skev attityd i branschen. Historiskt sett är ju humorvärlden väldigt mansdominerad – kvinnor har alltid fått höra att de är avvikare. Och än idag är mannen norm, vi andra håller på med något slags »kvinnlig komik«. Man pratar ju inte om »killkvällar« på Norra brun, till exempel. Andemeningen blir att killar gör kvalitativ humor och att kvinnor är en sämre variant av män.

Har branschens misogyni påverkat din kreativitet?
– Ja, jag kan ju fyllas av självtvivel, liksom: vad gör jag för fel? Är det något fel på mig som person eftersom jag får stå tillbaka för manliga kolleger? Det skapar också en misstänksamhet gentemot kvinnliga kolleger. Man kanske vill undvika att klumpas ihop för att man är rädd för att kategoriseras som ett gulligt tjejgäng. Det konstigaste är att samhället hela tiden säger att allt löser sig om kvinnor bara tror mer på sig själva, som att det ligger hos kvinnorna att förändra den här situationen. Istället måste ju kvinnor bemötas på ett bättre sätt för att ens kunna känna till sitt värde.

Jag har till och med träffat andra kvinnliga komiker som säger att de bara inte KAN skratta åt kvinnor.

Vad är det värsta du har hört i det här avseendet?
– En person sa att »ju fler kvinnor som står på scen desto mindre skrattar vi«. Jag har till och med träffat andra kvinnliga komiker som tänker så här, en förklarade för mig att hon bara inte kan skratta åt kvinnor. Det blir så absurt, för jag tycker ju att jag är kul och bra och jag vill absolut inte göra något annat än detta. Om någon skulle säga att svarta eller handikappade människor inte kan vara roliga skulle folk tycka att det var ett fruktansvärt uttalande. För det är det ju. Men om kvinnor kan man fortfarande säga att de helt enkelt inte har kapaciteten att vara roliga. Som att det ligger i biologin.

Tips till tjejer och kvinnor som vill jobba med humor?
– Man ska värna sin kreativitet och lekfullhet, och ta hjälp av varandra. För även om det finns många förtryckande människor så finns det ju också en väldigt stor grupp som bara längtar efter kvinnliga komiker. Det finns ett stort sug efter det, så den som vill testa att arbeta med humor behöver inte vänta sig en vägg av mörker. Dessutom: så mycket makt ska inte killar få över en att man slutar hålla på med något man gillar. Då förändras ju ingenting. Och situationen måste förändras, för den är jävligt mossig.

 

DETTA HAR HÄNT
Skådespelaren och komikern Anna Blomberg (född 1972 i Göteborg) har spelat teater och roat sin omgivning sen barnsben. Det stora genomslaget kom via humor-tv-serien »Kvarteret skatan«, men Anna har också stått på teaterscenen med egna uppsättningar och varit ett stående inslag i olika tv-produktioner med sina imitationer som består av alltifrån hollywoodfruar till politiker. När det klassiska nittiotalsprogrammet »Hur gör djur« återupplivades på TV3 var Anna Blomberg med sin pricksäkra imitationsförmåga ett givet val som programledare. Trots framgångarna har hon genom hela sitt yrkesliv behövt jobba mot sexistiska fördomar. »En man läste mitt manus till en scenshow och frågade ›har du skrivit det här själv?‹ Skulle man ifrågasätta en manlig komiker på det sättet? Det är mycket underligt«, säger hon i en intervju i DN år 2010.