När alla kan kolla porr gratis via nätet – hur kan då porrindustrins intäkter samtidigt skjuta i höjden? Svaret finns i digitaliseringens växande ekonomi av mellanhänder. Spelets förlorare är de som står längst ner i näringskedjan, porrskådespelarna, och i synnerhet de kvinnliga som får slåss om smulorna och gå med på allt farligare scener i den stenhårda konkurrensen. Desto mer cashar storspelarna in. Och eftersom pengar inte luktar sitter även
rumsrena aktörer, exempelvis Swedbank, med fingrarna i porrfinansernas syltburk. Hur hänger då detta ihop?
Text: Unni Drougge
Den stora spindeln i porrens nya världsväv är distributören MindGeek, som lagt under sig de dominerande porrvideosajterna PornHub, RedTube och YouPorn. Därigenom har MindGeek praktiskt taget fått monopol på hela infrastrukturen. Med den nya klickonomin gäller det att generera så mycket trafik som möjligt, varför MindGeek också specialiserat sig på SEO, sökmotoroptimering, en tjänst som de även erbjuder andra företag för att förbättra deras sökresultat. SEO är en av Googles stora fiender eftersom sökmotorns relevans rubbas av att några fuskar sig först i kön.
Ju fler besökare en sida har, desto fler annonsörer och desto mer betalt per annons får den. MindGeek-ägda PornHub hade förra året (2016) 23 000 miljarder (!) besökare. Många av annonserna på de stora gratissidorna leder till betalsajter där utbudet är mer extremt, det vill säga mer extremt än förslagsvis »brutal gang bang«, »painal« eller »teen punishment«, som numera ingår i mainstreamutbudet. MindGeeks egna sidor kan då även ta provision på abonnemangsintäkterna från användare som klickat sig vidare till betalsidorna. Flera av betalsajterna ägs dessutom av MindGeek, som då kammar hem full pott.
En annan betydande del av porrsidornas annonsintäkter kommer från nätkasinobolagen, däribland det svenska Leo Vegas som börsnoterades i fjol med buller och bång, värderat till tre miljarder. Storägare som SEB och Aggregate Media (delägt av Bonnier) fick rejält klirr i kassan genom att sälja andelar av sitt uppvärderade aktieinnehav, samtidigt som AMF, Swedbank och Handelsbanken stod bland köparna när en tredjedel av Leo Vegas gick till försäljning. Att »seriösa« investerare som banker och pensionsfonder är med och finansierar porrindustrin via spelbolagens annonsering har inte gått obemärkt förbi, men i vanlig ordning slingrar sig de ansvariga genom att skylla på dem som befinner sig längre ner i hierarkin, i det här fallet ett oöverskådligt antal affiliatebolag som sköter annonsplaceringen. Nätspelsbolagen slingrar sig också från miljardbelopp i svenska skatteintäkter, då de är registrerade i Malta.
Många flyter alltså med i porrens finansiella blodomlopp, men det är den store vampyren MindGeek som suger ut den mesta näringen, och för att få total kontroll över pengaströmmarna har även producentledet slukats upp. MindGeek äger flera marknadsledande filmbolag och studior, bland andra Digital Playground.
Det är också på denna nivå spelets verkliga förlorare återfinns. Den enda möjligheten för nyproducerade porrvideor att nå ut på marknaden är via de stora gratissidorna, som köpts upp av MindGeek. Men istället för att, som förut, ha direktförbindelse med kunderna måste producenterna först lägga ut annonslockbeten med länkar till betalsidor som i sin tur roffar åt sig provision och
avgifter. Ska konsumenterna dessutom vara villiga att betala måste videorna erbjuda alltmer vågade och chockerande scener, för att kunna konkurrera med gratisutbudet. Och detta mot allt lägre ersättning. Det är inte så svårt att räkna ut vilka som då får minst betalt men riskerar mest.
För att porrbranschens profitörer ska kunna sitta tryggt och bekvämt på samhällets gräddhylla och åtnjuta respekt och beundran i affärsvärlden, måste kvinnorna de skor sig på bli kränkta, skadade och plundrade till döds.
Källor: DiGital, Fightthenewdrug.org