Röst eller service? Input eller output? Självständiga organisationer eller inte? Den ideella sektorns roll i samhällsbygget förändras över tid. Pendeln svänger och relationen till staten svänger i takt.
Den senaste tiden är det synen på sektorn som serviceproducent som dominerar. Ideella orgaisationer inom social omsorg har blivit leverantörer av välfärdstjänster. Bidrag blir till ersättning och upphandlingskriterier och återrapportering är en del av många ideella organisationers vardag.
Tillståndsplikten är ett exempel. Från den första april i år ställs särskilda krav på dem som bedriver skyddat boende. Utvecklingen går på tvärs med jourernas både kunskap och resurser – och med den ideella sektorns roll som röstbärare och påverkansaktör. Det är svårt att driva opinion mot sin uppdragsgivare.
En starkare styrning och ökad professionalisering försvagar också sektorns främsta styrka: det
frivilliga oavlönde arbetet som bidrar till den gemenskap som är samhällets kitt.
Text: Charlotta Janson Josephsson | Foto: Pixabay